Vitaliteitscoaching

Een goede gezondheid draagt bij aan vitaler en gelukkiger leven. Voor iedereen is dit weer wat anders. Binnen deze coaching ga je aan de slag met dat wat jouw leven vitaler, gezonder en een gelukkiger mens maakt. Door voedzaam te eten, gezond te bewegen en te slapen en een balans te vinden in, in- en ontspanning kan je hier invloed op uit oefenen. Het is gebleken dat verbetering op al deze gebieden ook een positief effect heeft op bloeddruk, depressie, gewrichtsklachten, weerstand overgewicht enz.

Ondanks dat de coachingsvraag voor iedereen anders is, zal binnen mijn coachingstrajecten beweging, voeding en ontspanning centraal staan. De coachingsvraag bepaalt het accent dat op een van de drie zal worden gelegd.

Binnen de vitaliteitscoaching kan je terecht voor vragen op het gebied van:

  • klaar zijn met de gedachten , “morgen ga ik gezonder leven.”
  • ervaren van weinig energie
  • overgewicht
  • klaar zijn met afvallen, aankomen, afvallen enz
  • meer bewegen willen integreren in je leven
  • voedzaam en gezond eten

Na de gratis kennismaking waarin duidelijk wordt of ik wat voor je kan betekenen  start elk traject met een uitgebreide intake.
Deze intake bestaat uit het invullen van een vragenlijst, zo nodig wordt je gewicht en vetpercentage gemeten . Bespreken we  de ingevulde vragenlijst en wat je wilt bereiken en hoe we verder gaan.
Binnen de coaching hanteer ik diverse methodes en technieken, g-schema, logische niveau’s, technieken uit de NLP . Deze interventies zet ik in om er achter te komen waarom je doet wat je doet en eventueel terug valt in oude patronen en wat je nodig hebt om veranderingen te gaan realiseren.
De verworven inzichten pas je toe in de praktijk en je gaat er in de tussen liggende weken mee aan de slag. Het is gebleken dat de coaching het meest effectief is als de gesprekken eens in de 14 dagen plaatsvinden.
De gesprekken zullen tussen de 60 en 90 min duren al naar gelang de afspraak.
Om een blijvende verandering te bewerkstelligen zijn  ongeveer 6 tot 8 sessies nodig.

Binnen de vitaliteitscoaching richt ik me op voedzaam eten, een blijvende verandering in het eetpatroon.
Gezonde voeding maakt je gezonder en geeft meer energie. Ook kijken we naar de verschillende type van honger. We kijken wat je nodig hebt aan calorieën, koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines en mineralen.
Om hier goed zicht op te krijgen vraag ik je een eetmeter in te vullen en een voedingsdagboek bij te houden. Op basis hiervan krijg je een voedingsadvies. Ik geef geen eetschema met kant en klare recepten voor een langere periode. Wel ga ik met je opzoek waar je je voeding vandaan kan halen,  en waar je goede recepten kan vinden.
Het doel is je  meer  bewust te maken en hier je eigen verantwoordelijkheid in te nemen, zodat je zelfstandig verder kunt.

Ook bewegen is onmisbaar voor een gezond leven, inactiviteit is net zo erg als roken en te veel alcohol drinken.
Binnen de coaching kunnen we aan de slag gaan met een realistisch beweegplan. Daarin zijn jouw mogelijkheden en wat je leuk vind het uitgangspunt. We kijken samen waar en hoe je aan de slag kan met je beweegplan.

Deze vorm van coaching is gericht om zowel lichamelijk  als geestelijk te kunnen ontspannen.
Binnen de ontspanning kijken we naar de balans in, in- en ontspanning.
Ook kijken we naar de slaaphygiëne. Slecht slapen verhoogt nl de kans op overgewicht, depressies en veroudering.
Ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen zijn een onderdeel om geestelijk en lichamelijk tot ontspanning te komen en zo dichter bij jezelf en je gevoel.